SOL flickorna

Schema Barn- & Ungdomssektionen

AKTUELLT SCHEMA BARN & UNGDOMSSEKTIONEN HÖSTEN 2017

(Schemat uppdaterat senast 2017-09-07) 

I samtliga grupper gäller att det bara går att anmäla sig om man är född det födelseår gruppen omfattar. Andra anmälningar tas bort utan ytterligare info.


Familjegympa - Pojkar & flickor födda 2013 & 2014
OBS! För familjegympan gäller att både barnet och en förälder är AKTIVA tillsammans under träningen.

Måndagar
17.00 - 18.00 Aspuddens skola - Gymnastiksal A1 Övre
17.00 - 18.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger

Tisdagar
17.00 - 18.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger (ny inlagd 7/9)

Torsdagar
17.00 - 18.00 Utsäljeskolan - Gymnastiksalen

Lördagar
09.00 - 10.00 Utsäljeskolan - Gymnastiksalen
10.00 - 11.00 Johan skytte skolan - Gymnastiksal 2 höger

Söndagar
10.00 - 11.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger



Barngrupper flickor och pojkar födda 2011/2012. (Se eventuella undantag i gruppbeskrivningarna nedan.)

Måndagar

18.00 - 19.00 Aspuddens skola - Gymnastiksal A1 Övre
18.00 - 19.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger

Tisdagar
16.00 - 17.00 Segeltorpsskolan (Endast flickor födda 2011) - Gymnastiksalen
18.00 - 19.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger

Onsdagar
17.00 - 18.00 Solfagraskolan - Gymnastiksalen

Lördagar
10.00 - 11.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger
11.00 - 12.00 Johan Skytteskolan - Gymnastik 2 höger

Söndagar
09.00 - 10.00 Västertorpsskolan - Gymnastiksal 2 höger
10.00 - 11.00 Johan Skytteskolan - Gymnastiksal 2 höger



Flickgrupper flickor födda 2010

Tisdagar
17.00 - 18.00 Segeltorpsskolan - Gymnastiksalen

17.30 - 18.30 Hägerstensåsens skola - Gymnastiksalen

Onsdagar
18.00 - 19.30 Solfagraskolan (med F-09) - Gymnastiksalen

Torsdagar
17.30 - 18.30 Mälarhöjdens skola - Gymnastiksal A


Flickgrupper flickor födda 2009

Tisdagar

18.30 - 20.00 Hägerstensåsens skola - Gymnastiksalen

Onsdagar
18.00 - 19.30 Solfagraskolan (med F-10) - Gymnastiksalen

Torsdagar
18.30 - 20.00 Mälarhöjdens skola - Gymnastiksal A

Information om när vi fyller på i grupperna sänds alltid ut till de som är registrerade på vår intresselista (www.sol-flickorna.se/intresselistan). Därefter har man ett par dagar på sig innan platserna släpps enligt principen "först till kvarn". Höstens platser beräknas släppas till intresselistan i början av september. Träningsstart planeras till vecka 37.

Schema Cheersektionen

AKTUELLT SCHEMA CHEERSEKTIONEN HÖSTEN 2017
(Schemat uppdaterat senast 2017-08-17)

I samtliga grupper gäller att det bara går att anmäla sig om man är född det födelseår gruppen omfattar. Andra anmälningar tas bort utan ytterligare info.


Cheerleading F-2010/2011 (Cheerskolan)
Torsdagar 17.00-18.00 Juringeskolan

Cheerleading F-2009/2010 (Cheerskolan 2)
Torsdagar 18.00-19.00 Juringeskolan

Cheerleading F-2007/2008/2009 (Minior träning)
Söndagar 10.00 - 12.00 Västertorpshallen (lilla)

Cheerleading F-2002/2003/2004/2005/2006 (Junior träning)
Lördagar 11.00 - 13.00 Västertorpshallen (lilla)



Utöver ovanstående tider kan man i vissa fall komplettera träningen ovan med ytterligare en dag. Det valet kan dock göras först när man fått plats i någon av träningsgrupperna.

Information om när vi fyller på i grupperna sänds alltid ut till de som är registrerade på vår intresselista (www.sol-flickorna.se/intresselistan). Därefter har man ett par dagar på sig innan platserna släpps enligt principen "först till kvarn".

Schema Trupp UT-grupper

AKTUELLT SCHEMA TRUPPSEKTIONEN UT-TRUPPER HÖSTEN 2017
(Schemat uppdaterat senast - 2017-08-17) 

I samtliga grupper gäller att det bara går att anmäla sig om man är född det födelseår gruppen omfattar. Andra anmälningar tas bort utan ytterligare info.

Dessa grupper tränar 2 ggr i veckan men om man önskar går det att delta på enbart en av dagarna (man måste dock bestämma vilken dag i förväg).

I UT-trupperna man börjar från intresselistan. Erfarenhetsmässigt så består grupperna av både de som är helt nybörjare och de som har tränat gymnastik några år.

Grupperna har även som mål att delta på någon föreningstävling i slutet av våren under verksamhetsåret. Det är dock inget tvång att vara med i så fall om man inte vill det.

UT F-2008 Grön
Tisdagar 17.30 - 19.00 Mälarhöjdens skola gymnastik A
Söndagar 09.00 - 10.30 Hägerstensåsens skola gymnastiksalen

UT F-2008 Gul
Måndagar 17.00 - 18.30 Mälarhöjdens skola gymnastik A
Söndagar 13.00 - 14.30 Solfagraskolan - Gymnastiksalen

UT F-2008 Vit
Måndagar 18.30 - 20.00 Mälarhöjdens skola gymnastik A
Söndagar 14.30 - 16.00 Solfagraskolan - Gymnastiksalen



UT F-2007 Grön
Tisdagar 19.00 - 20.30 Mälarhöjdens skola gymnastik A
Lördagar 12.00 - 14.00 Hägerstensåsens skola gymnastiksalen

UT F-2007 Vit
Tisdagar 17.00 - 18.00 Kvarnbergshallen
Onsdagar 17.00 - 18.45 Juringeskolan - Gymnastiksalen



UT F-2006 Grön
Onsdagar 17.30 - 19.00 Mälarhöjdens skola gymnastik A
Söndagar 14.00 - 15.30 Hägerstensåsens skola gymnastiksalen

UT F-2006 Gul
Onsdagar 19.00 - 20.30 Mälarhöjdens skola gymnastik A
Söndagar 15.30 - 17.00 Hägerstensåsens skola gymnastiksalen



UT F-2005/2006 Vit
Tisdagar 18.00 - 19.00 Kvarnbergshallen
Onsdagar 18.45 - 20.30 Juringeskolan - Gymnastiksalen

UT F-2005 Grön
Tisdagar 18.00 - 20.00 - Mälarhöjdens skola - Gymnastik B
Söndagar 10.30 - 12.00 - Hägerstensåsens skola - Gymnastiksalen


Information om när vi fyller på i grupperna sänds alltid ut till de som är registrerade på vår intresselista (www.sol-flickorna.se/intresselistan). Därefter har man ett par dagar på sig innan platserna släpps enligt principen "först till kvarn".

Vanliga frågor

Vanliga frågor

faq 600

 

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna som vi får. Är det något du undrar över men inte hittar svar på i övrigt på hemsidan så är det stor möjlighet att svaret finns nedan.

 

Alla frågor och svar är uppdelade i olika ämnesområden.


• För att läsa ett svar på en fråga klickar du på själva frågan.
• För att stänga svaret klickar du åter på frågan eller klickar på en annan fråga

 

Vi uppdaterar sidan löpande när det dyker upp nya allmänna frågor där svaren kan vara intressanta för fler eller om vi ändrar något som påverkar redan givna svar. Har du frågor som inte är av allmän typ tar du kontakt med kansliet.

 

ANMÄLAN ALLMÄNT

Hur anmäler man sig till SOL-flickornas GF?

Är man inte redan medlem i föreningen så är första steget att göra en anmälan till Intresselistan - AktivAnmälningsportalen här på hemsidan (menyn Anmälan). När man har gjort det kommer man därefter att få information när det t.ex. släpps lediga platser i någon grupp eller om det arrangeras någon annan aktivitet som det går att anmäla sig till. Vi tar inte emot några anmälningar till Intresselistan på något annat sätt än via hemsidan. I och med att samtliga anmälningar görs den vägen minimerar vi risken för att stavfel, skrivfel eller hörfel från vår sida gör att anmälan på något sätt inte kan registreras eller på annat sätt kommer bort.

 

Dessutom säkerställer vi att alla som gör en ny anmälan får all den information som kan behövas t.ex. när det gäller hur vi behandlar personuppgifter via PUL (se längre ner) och hur man avslutar sitt medlemskap.

 

Nya anmälningar som kommer in via anmälningsformuläret hamnar direkt i vårt medlemsregister och kan där enkelt placeras på intresselista för rätt åldersgrupp.

 

Anmälan till intresselistan ska enbart göras av de som inte redan är aktiva i föreningen eller om man har varit det men har haft ett uppehåll. Intresselistan informerar enbart om lediga platser i våra grupper som inte kräver förkunskaper. Det innebär våra grupper i BoU-sektionen, träningsgrupper i Cheersektionen och UT-grupper i Truppsektionen.

 

Observera att om anmälan gäller någon som tidigare har gått i en annan förening och är intresserad av att börja i en tävlingsgrupp i SOL-flickorna ska anmälan inte göras till Intresselistan. Då får man i stället löpande hålla koll på sidan "Anmälan till grupper med förkunskapskrav" (se anmälningsportalen).

När kan man anmäla sig?

Det går bra att anmäla sig så snart man önskar. Det krävs dock att den blivande gymnasten har ett personnummer vid anmälan. Det är också så att man kan stå på intresselistan i max två år. Eftersom man i Familjegympan kan börja från hösten det år man fyller tre är det alltså ingen ide att anmäla någon före minst ett års ålder.

 

Är den blivande gymnasten för ung för att börja eller om det är fullt i grupperna för det aktuella födelseåret sänds ingen information ut till den åldersgruppen på intresselistan. (Däremot kan annan föreningsinformation stundtals sändas ut till alla på Intresselistan). Det är först när det finns lediga platser för en viss åldersgrupp som information om när dessa släpps sänds ut.

 

Fördelningen av platserna till våra grupper i Barn- och Ungdomssektionen (BoU-sektionen), till träningsgrupperna i Cheer och till UT-trupperna i Trupp sker enligt principen "först till kvarn". Det spelar därför egentligen ingen roll när man anmäler sig eftersom anmälningsdatumet inte är en parameter för att få plats. I den information som sänds ut till de anmälda på Intresselistan inför släpp av lediga platser står det tydligt när dessa släpps och då får man, om tider och/eller platser passar göra en definitiv bokning via Bokningssidan för definitiv bokning på hemsidan. Detta gäller alltså för bokningar av plats i våra grupper i BoU-sektionen samt träningsgrupper i Cheerleading, för UT-trupperna i Trupp samt för andra aktiviteter som är öppna för alla (t.ex. gympakollot).

 

Fördelningen av platserna i våra tävlingsgrupper (där det krävs olika förkunskaper för att kunna delta) sker i de flesta fall efter det att man deltagit på någon prova-på träning. När det finns lediga platser i en grupp som har krav på förkunskaper annonseras dessa ut på vår sida "Anmälan till grupper med förkunskapskrav".

Om man redan är medlem och går i en grupp, hur anmäler man att man vill byta grupp?

Intresselistan på hemsida är endast till för nyanmälan av de som inte tidigare varit med i SOL-flickorna eller återanmälan för de som varit det men som haft ett uppehåll. Det vill säga för de som inte är aktiva i föreningen och går i en grupp.

 

Om man redan är medlem och går i en grupp men önskar byta grupp inom BoU-sektionen tar man kontakt med kansliet via e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Går man i någon annan sektion än BoU-sektionen och vill byta grupp inom sektionen tar man i första hand kontakt med sin tränare eller med den aktuella sektionsstyrelsen. Vill man byta till en grupp i en annan sektion finns mer info på sidan  Gruppbyten redan aktiva i menyn Anmälan.

Vad händer efter att en ny anmälan till Intresselistan är insänd?

Det första som händer är att ett e-postmeddelande som bekräftar att anmälan har kommit fram sänds till den e-postadress som är registrerad för målsman till den som är anmäld.

 

Mycket information samt kallelser sänds enbart via e-post så var noga med att skriva rätt adress. Får du ingen bekräftelse på att vi tagit emot anmälan kan det bero på att det blivit något fel på e-postadressen. Ta i så fall kontakt med kansliet.

 

Har man registrerat e-postadresser för två föräldrar sänds e-postbekräftelsen till båda. Kommer det bara bekräftelse till den ena kan det ha blivit något fel med den andra.

 

Bekräftelsen innebär bara att anmälan är registrerad i inkorgen i vårt medlemsregister. Det kan därefter ta kortare eller längre tid innan vi lägger in den på intresselistan men vi gör det alltid innan vi sänder ut ny aktuell information.

 

Frågor i samband med anmälan ska alltid sändas separat med e-post till kansliet (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.). Frågor som ställs i anmälningsformuläret ser vi inte innan personen möjligen ska läggas in i någon grupp och dessa kan vi därför inte svara på.

Kan syskon få förtur?

Vi har inte någon förtur för syskon. (Vi har heller ingen syskonrabatt på avgifter eller familjemedlemskap.)

 

Syskon till aktiva måste anmälas till intresselistan och även för dessa gäller sedan principen "först till kvarn" när lediga platser sedan släpps.

 

Vill man vara säker på att någon som inte varit aktiv tidigare ska få en plats i föreningen kan man som förälder anmäla sig som tränare. För barn till tränare har vi förtur till lediga platser.

 

ANMÄLAN TILL BARN- & UNGDOMSSEKTIONEN (BOU)

Hur behandlas anmälan till en grupp i BoU-sektionen? (Barn & ungdomssektionen)

En anmälan till intresselistan gäller inte för någon speciell grupp eller disciplin även om man kan ange om man främst är intresserad av gymnastik eller cheerleading. Anmälan till intresselistan innebär bara att man kommer att få information när vi släpper lediga platser för den åldersgrupp man tillhör via sitt födelseår.

 

I den information som sänds ut när det sedan blir dags att fylla på i någon/några av grupperna står datum och tid för när det är dags att göra en direktbokning av en sådan ledig plats. Dessa platser fördelas då enligt principen "först till kvarn" och görs via Bokningssidan för definitiv bokning på hemsidan.

Hur definieras åldern på en gymnast?

I de flesta av våra BoU-grupper så kan man av gruppnamnet utläsa födelseåret. En grupp som t.ex. heter Aspudden F-10 är alltså en grupp för flickor födda 2010 som tränar i Aspuddens skola.

 

För familjegymnastiken och våra andra grupper där födelseåret inte framgår av gruppnamnet gäller att att vi räknar alla som t.ex 10 år från september år 1 --> augusti år 2. (Barn födda 2003 blev alltså 10 år 1:a september 2013 och flyttades upp till 11-årsgruppen 1:a september 2014.)

Hur tidigt kan man anmäla sig?

Man kan anmäla sig till vår intresselista så snart man vet att det finns ett intresse finns för att börja. Det krävs dock att den blivande gymnasten har ett personnummer vid anmälan. Det är också så att man kan stå på intresselistan i max två år. Eftersom man i Familjegympan kan börja från hösten det år man fyller tre är det alltså ingen ide att anmäla någon före minst ett års ålder.

 

När man står på intresselistan får man information (när sådan finns) om när lediga platser släpps och hur man då gör en definitiv bokning av en sådan plats.

 

Den definitiva bokningen görs enligt principen "först till kvarn". Det spelar alltså ingen roll när anmälan till intresselistan är gjord eftersom intresselistan inte är en kölista.

Till vilka grupper kan man anmäla sig?

I våra BoU-grupper delas gymnasterna in efter födelseår. Är man född 2008 kan man därför bara anmäla sig till grupper för 08:or.

 

Är man två kompisar som vill gå tillsammans, men är födda olika år, går det bra att gå tillsamman om man anmäler sig till den yngre åldersgruppen.

 

Det går inte att anmäla sig till en äldre åldersgrupp.

 

En aktuell översikt över våra BoU-grupper (samt träningsgrupper i Cheersektionen och UT-trupper i Truppsektionen) hittar ni alltid på sidan Schema grupper på hemsidan. Den finns i menyn Anmälan och det är enbart grupper som man kan anmäla sig till som nybörjare som finns med där.

 

Något komplett schema för andra grupper finns inte på hemsidan.

 

ANMÄLAN TILL ÖVRIGA SEKTIONER

Hur behandlas anmälan till övriga sektioner?

Nyanmälningar till Cheersektionens träningsgrupper samt Truppsektionens UT-trupper (dvs. de grupper man kan anmäla sig till som nybörjare och som inte har några förkunskapskrav) går till på samma sätt som för grupperna i BoU-sektionen. Går man inte redan i en grupp i föreningen gör man en ny anmälan till intresselistan.

 

Går man i en grupp i föreningen följer man instruktionerna för Gruppbyten redan aktiva i menyn Anmälan. Det gäller även för de som vill byta till SOL-flickornas GF från annan förening och har önskemål om att börja i en grupp som har förkunskapskrav.

 

Läs även mer nedan på denna sida under rubriken "Vanliga frågor vid terminsstart & terminsslut."

 

INTRESSELISTAN

Hur lång tid tar det innan man får plats?

Hur lång tid det tar innan man kan få plats går inte att svara på.

 

När det finns platser lediga i en grupp eller ålderskategori sänds information om det samt information om hur man gör en definitiv bokning av dessa ut till de som står på intresselistan.

 

Det spelar alltså ingen roll hur länge man stått på intresselistan utan en definitiv bokning innebär "först till kvarn" och då kan någon som nyss gjort en anmälan få en plats före någon som stått länge på intresselistan.

 

Vi försöker släppa lediga platser på kvällstid för att så många som möjligt ska ha samma chans att göra en definitiv bokning utan att man måste vara beroende av att ha tillgång till dator på dagtid. Information om tidpunkt för släpp av lediga platser sker även några dagar innan så att alla ska hinna ta del av informationen.

Hur stor är köavgiften?

Eftersom den tidigare kölistan (där man betalade 50:- per år för att behålla sitt ködatum) numer är en intresselistan kostar det inget att stå på den.

 

Vi är tacksamma om man meddelar kansliet namn och födelsedatum så snart man inte längre vill stå kvar på intresselistan.

Hur länge kan man stå på intresselistan?

Eftersom vi inte längre har någon köavgift som bekräftar att man vill stå kvar på intresselistan har vi i stället infört en maxgräns på 2 år (avstämning görs i maj varje år).

 

Innan vi tar bort någon som passerat maxgränsen på två år sänder vi alltid ut en påminnelse om det. Önskar man stå kvar på intresselistan ytterligare en tid är det då bara att göra en förnyad anmälan.

Vad händer om man får en plats?

När man får plats i en grupp läggs man in i den gruppen och tas bort från intresselistan.

 

Man kan inte stå kvar på intresselistan när man är aktiv i en grupp. Har man önskemål om gruppbyten eller att gå i fler grupper följer man instruktionerna för Gruppbyten redan aktiva i menyn Anmälan. För att så många som möjligt ska kunna ta del av föreningens verksamhet så är vi restriktiva när det gäller att gå i fler grupper parallellt.

Vilken plats har man på kölistan?

Eftersom platserna inte längre fördelas efter ködatum utan enligt principen "först till kvarn" i samband med att lediga platser annonseras på intresselistan har man inte längre någon speciell köplats. 

 

AVGIFTER

Vilka avgifter betalar man när man är aktiv i en grupp?

Alla som går i en grupp betalar medlemsavgift och träningsavgift. I vissa grupper kan även en försäkrings-/licensavgift tillkomma.

 

För grupper som åker på läger eller tävlingar tillkommer även kostnader för dessa aktiviteter.

 

Vi har samlat information om avgifter under Avgifter i menyn Föreningen. Passa i samband med att ni läser där även på att läsa sidan om Betalning i samma meny.

Hur många träningar är det under en termin?

Antalet träningstillfällen under en termin varierar med typ av grupp man tränar i.

 

I våra BoU-grupper som tränar en gång i veckan omfattar en termin 12-14 träningstillfällen exklusive eventuella uppvisningar men inklusive eventuella samträningar/genrep.

 

Vi försöker alltid planera in upp till 14 träningar men eftersom helger, sjukdomar, avbokningar från skolan etc kan dyka upp under terminen kan inte alltid alla planerade träningar genomföras.

 

Om det blir mindre än 12 träningstillfällen en termin kompenseras det i första hand med att vi försöker boka in fler tillfällen den aktuella terminen eller kommande termin (om det handlar om samma verksamhetsår höst/vår) så att det totala antalet träningar för höst/vår blir minst 24 stycken.

 

Om det inte går, t.ex om det är träningar på våren som ställs in, återbetalas 1/12-del av träningsavgiften för den aktuella terminen per träning som understiger 12/24 st. Återbetalning sker dock enbart av belopp som överstiger 100:-.

 

Höstterminen räknas från september t.o.m december och vårterminen från januari t.o.m april.

 

För tävlingsgrupper sker i första hand kompensation av enstaka inställda träningar genom att träning utanför ordinarie terminstid (se ovan) inte debiteras extra.

 

Om träningsschemat för träning under en normalvecka ändras (minskas eller ökas) under terminen räknas en genomsnittlig träningstid per vecka ut för den terminen och återbetalning/tilläggsdebitering sker om ändringen innebär att den genomsnittliga veckoträningstiden innebär en beloppsförändring av terminsavgiften på mer än 100:-.

 

Vad händer med terminsavgiften vid inställda träningar?

Terminsavgiften beräknas efter det träningsschema en grupp ska träna efter under en normalvecka under ordinarie termin (1/9 - 30/4). Den är fast och avräknas inte löpande träning för träning där en inställd träning skulle innebära ett tillgodohavande som kan återbetalas eller en extra träning en extra debitering av ytterligare träningsavgift.

 

Under verksamhetsåret är det normalt att vissa träningar blir inställda varför man inte tränar efter det fastställda träningsschemat varje vecka.

 

För grupper i BoU-sektionen gäller att man ska ha minst 24 träningar per verksamhetsår (inkl. eventuella genrep men exkl. uppvisningar) och då helst jämnt fördelande med 12 tillfällen per termin. Om antalet inställda träningar innebär att gruppen inte kommer upp i 24 tillfällen per verksamhetsår (även om man korrigerar så att ena terminen blir längre än den andra) så återbetalas motsvarande del av terminsavgiften under förutsättning att beloppet är på mer än 100:-.

 

För grupper i övriga sektioner är det så att terminsavgiften är anpassad efter de kostnader som dessa grupper för med sig även utanför själva träningen. Även om den sätts efter hur många träningstimmar en grupp har enligt träningsschemat för en normalvecka under ordinarie termin (1/9 - 30/4) så ska den också täcka kostnader för t.ex resor till tävlingar (utanför Stockholms län) och tränarnas kost och logi vid dessa tävlingar. Dessutom sker även en viss utjämning av kostnaderna mellan äldre och yngre grupper.

 

För inställda träningar som gruppen vet om redan innan säsongsstart som helger, våra föreningsarrangemang, våra sektioners arrangemang eller arrangemang som gruppen själv väljer att delta på under året (tävlingar och läger) ges det ingen kompensation för utan det är normala händelser som alltid inträffar under en säsong och en del av verksamheten.

 

Träningar som blir inställda p.g.a. av yttre händelser som att en hall behövs för arrangemang som inte arrangeras av SOL-flickornas GF, vid sjukdom hos tränarna eller liknande fall kompenseras i första hand av att man inte betalar någon extra terminsavgift för den träning som sker i gruppen före 1/9 eller efter 30/4 varje verksamhetsår. En grupp som tränar 4 timmar i veckan under den ordinarie terminen (1/9 - 30/4) betalar lika mycket i träningsavgift som en grupp som tränar 4 timmar i veckan men startar före 1/9 och håller på efter 30/4.

 

Skulle man märka att väldigt många träningar i en hall som en grupp tränar i blir inställda av yttre orsaker (t.ex att hallen stängs för renovering en längre tid) får man i så fall ta beslut om att gruppen inte alls tränar den aktuella träningstiden den terminen och därmed räkna om det ordinarie träningsschemat för gruppen. Ett sådant ändrat ordinarie träningsschema påverkar då terminsavgiften för gruppen och skulle terminsavgiften redan vara betald så återbetalas den del som är inbetald för mycket om den är på mer än 100:-.

 

Har man räknat om träningsschemat och tagit bort en viss träning så går det inte att i alla fall träna på den tiden om det är så att den då och då ändå skulle vara tillgänglig.

 

En korrigering av terminsavgiften för höstterminen sker i första hand genom att terminsavgiften för kommande termin sänks med motsvarande belopp (dvs 101:- eller mer). En korrigering av terminsavgiften för vårterminen betalas tillbaka via en bankutbetalning eftersom grupperna till kommande höst är nya grupper.

Vad gäller för lägerkostnader och tävlingskostnader?

Alla läger som en grupp arrangerar själva ska vara helt finansierade av de avgifter som deltagarna betalar för att delta på lägret. Undantaget är tränarnas arvoden som inte räknas in i lägerkostnaden. Däremot räknas eventuella mat-, rese- och boendekostnader för tränarna in.

 

Läger är ofta ett bra tillfälle att under en kortare period få möjlighet till extra träning vilket kan vara mycket positivt när man ska lära in nya övningar eller i aktuella fall ett fristående.

 

Då läger innebär en extra kostnad utöver träningsavgiften ska dock alla sådana vara väl förankrade bland föräldrarna i den aktuella gruppen (för grupper med omyndiga gymnaster) innan de "säljs in" till gymnasterna. Läger utanför Sverige ska även vara godkända av sektions- och huvudstyrelsen.

 

För deltagande vid tävlingar betalar gymnasterna sina egna kostnader för kost och logi. Resekostnader (för tävlingar utanför Stockholms län) och tränarnas kostnader ingår i den ordinarie träningsavgiften. (Gäller för tävlingar där Svenska gymnastikförbundet eller Svenska cheerleadingförbundet är arrangör.)

 

VANLIGA FRÅGOR VID TERMINSSTART & TERMINSSLUT

Måste man anmäla sig på nytt varje termin?

Nej, man behöver inte anmäla sig på nytt inför varje ny termin.

 

Vår verksamhet är i grunden inte terminsindelad utan man gör en anmälan när man vill börja som medlem i SOL-flickorna och sedan har man en plats till dess att man meddelar kansliet att man vill sluta.

 

(Undantag finns i familjegympan där vi inte har motsvarande barngrupper från 5 års ålder men i de fallen sänds speciell information ut. Vi reserverar oss också för att lokalbristen i Stockholm skulle kunna innebära att vi måste lägga ner grupper och därför inte kan bereda plats för alla som gått terminen innan.)

 

Det enda som är indelat per termin är debiteringen av träningsavgifterna.

Är det någon skillnad på terminsstarten på hösten och på våren?

Det finns några skillnader mellan starten av höstterminen och starten av vårterminen.

 

Inför höstterminsstarten så fastställs varje år ett nytt träningsschema för alla grupper eftersom de träningstider vi får gäller höst/vår och de ofta skiljer sig ganska mycket åt mellan säsongerna.

 

Det betyder att det inför starten varje höst ofta blir nya träningsdagar och tider för respektive grupp oavsett sektionstillhörighet.

 

Till starten av vårterminen gäller samma träningsdagar och tider som gruppen hade under föregående höst.

 

Inför höstterminsstarten räknas även åldern upp på alla aktiva. Alla som t.ex fyller 10 år under ett år räknas som 9 år under hela vårterminen och 10 år under hela höstterminen oavsett när den aktive faktiskt fyller år.

 

Den sista stora skillnaden berör grupperna i BoU-sektionen samt träningsgrupperna i Cheersektionen och UT-trupperna i Truppsektionen och innebär att kallelsen till terminsstart inför hösten kommer från kansliet medan startdatum och tid för våren meddelas av gruppens tränare. För grupper i övriga sektioner kommer kallelsen i stort sett alltid från gruppens huvudtränare inför både höst och vår.

 

Juluppehållet mellan höstterminsavslutningen och vårterminsstarten behandlas alltså egentligen inte på något annat sätt än uppehållen över höst-, sport- och påsklov eller andra helger som innebär att träningen måste ställas in.

Hur gör man om man vill sluta?

Vi räknar alltid med att alla vill fortsätta och planerar våra grupper efter det. Har man ansökt om medlemskap i föreningen är man medlem tills man meddelar att man inte längre vill vara det.

 

Vill man sluta ska man därför meddela det så snart som möjligt till kansliet (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.). Man får gärna också meddela tränarna men det viktigaste är att meddela kansliet så avslutningen av medlemskapet registreras rätt.

 

Att enbart välja att inte betala debiterade avgifter inför en ny termin är inte rätt sätt att sluta även om resultatet i slutändan blir detsamma. Det försvårar för oss att planera grupper och fastställa träningstider om någon som är medlem men inte avser att delta i verksamheten inte meddelar det till kansliet så snart man vet att det är aktuellt. I slutändan hindrar det oss att i god tid inför terminsstarten kunna erbjuda lediga platser till några av alla de som finns med på vår långa intresselista.

Vilken grupp placeras man i inför hösten?

För aktiva i BoU-sektionen gäller att de placeras i en grupp så nära som möjligt den grupp man gått i under våren. I och med att man blir ett år äldre till hösten behöver man dock räkna med nya tider och ibland även träningsdagar.

 

För att få en viss hint om vilken grupp som kan vara aktuell så kan man titta i gällande träningsschema och där titta på grupperna för de födda året före. Man behöver dock vara medveten om att det kan ske stora förändringar när det gäller grupper och träningstider mellan säsongerna.

 

För aktiva i andra grupper gäller att man fortsätter i samma grupp. Om flera grupper slås samman eller om de aktiva i någon grupp ska delas upp mellan fler olika grupper så kommer information om det från tränarna så snart grupper och träningsscheman är fastställda.

Hur gör man för att byta grupp inom BoU-sektionen eller börja i en annan sektion?

Vill man byta grupp inom BoU-sektionen för att t.ex träna i en skola närmare hemmet eller på en dag och tid som passar bättre går man tillväga på lite olika sätt beroende på när under verksamhetsåret man kommer på att man vill byta.

 

Nedanstående information om byten inom BoU-sektionen inkluderar även byten till Cheersektionens träningsgrupper och Truppsektionens UT-trupper.

 

Före terminsstarten på hösten:

Vill man byta grupp innan terminen har startat på hösten väntar man först in kallelsen till höstterminsstarten. Det är först när man får den som vi har fastställt höstens schema och man alltså kan veta vilken grupp man är placerad i, vilka grupper vi kommer att ha kommande verksamhetsår samt var och när de tränar.

 

När man får kallelsen (som kommer under augusti) går man in på vår hemsida och hittar då hela schemat där. Därefter noterar man ett eller flera alternativ på andra grupper inom BoU-sektionen som man vill byta till och sänder in dessa önskemål med e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

 

I kallelsen står även när vi senast vill ha önskemål om byten för att vi ska hinna behandla dessa innan vi släpper lediga platser till intresserade på intresselistan.

 

Efter terminsstarten på hösten men före höstlovet vecka 44:

Kommer man efter terminsstarten på hösten på att man vill byta grupp inom BoU-sektionen går man in på hemsidan och tittar i det då aktuella träningsschemat för BoU-sektionen, noterar vilken eller vilka grupper man vill byta till och sänder in dessa önskemål med e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

 

Man bör dock vara medveten om att byten efter det att terminen har startat kan vara mycket svåra att genomföra eftersom vi då har släppt lediga platser till intresserade på intresselistan. Vi spar önskemål om gruppbyten som kommer in efter det att terminen startar (och som vi inte kan genomföra då) till starten av vårterminen.

 

Från höstlovet vecka 44 och fram till höstterminens slut:

Från höstlovet och fram till höstterminens slut gör vi inga förändringar i grupperna. Önskemål om byten som kommer in under den perioden spar vi till starten av vårterminen.

 

Inför starten av vårterminen men före Sportlovet vecka 9:

Inför starten av vårterminen tittar vi på de önskemål som vi fått in under hösten men som vi inte har lyckats genomföra eller de önskemål som kommit in mellan höstlovet och juluppehållet.

 

Om det har blivit platser lediga i grupperna så genomför vi önskade byten i turordning efter det datum då önskemålet kom oss tillhanda.

 

Finns det efter det ytterligare platser kvar i våra grupper inom BoU så släpps dessa till intresserade på intresselistan.

 

Från sportlovet vecka 9 och fram till vårterminens slut:

Från sportlovet och fram till vårterminens slut gör vi inga förändringar i grupperna. Önskemål som vi har fått in tidigare under verksamhetsåret och som vi inte har lyckats genomföra tas bort och det går heller inte att sända in några nya önskemål varken för byten under vårterminen eller för byten inför terminsstarten till hösten.

 

Är man intresserad av byten inför terminsstarten till hösten hänvisa vi till den informationen längre upp på denna sida.

 

Övrigt:

Vi prioriterar alltid önskemål om gruppbyten från aktiva som redan är medlemmar i föreningen och går i en grupp innan vi släpper lediga platser till intresselistan.

 

Vill man byta grupp inom en sektion i AG, Cheer, RG eller Trupp kontaktar man sin huvudtränare som i samråd med aktuell sektionsstyrelse kan informera om vilka möjligheter som finns.

 

Vill man byta till en grupp i en annan sektion som kräver förkunskaper så tittar man på sidan "Anmälan till grupper med förkunskapskrav" på anmälningsportalen.

 

Det fasta undantag som finns är den prova-på träning som vi har i maj för de som går i våra barngrupper 5-6 år i BoU (säsongen HT14/VT15 de som var födda 2008 & 2009).  Har man gått i en barngrupp 5-6 år enligt ovan och är intresserad av att byta till någon av våra övriga sektioner (AG, Cheer, RG eller Trupp) så ska man anmäla sig till den prova-på träningen när inbjudan går ut.

 

OBS! Är man aktiv i en grupp inom SOL-flickornas GF ska man aldrig göra en ny anmälan till Intresselistan. Anmälningar till Intresselistan ska enbart göras av de som anmäler sig till föreningen för första gången eller som gör en återanmälan om man varit aktiv tidigare men valt att sluta och därför inte varit aktiv under en period.

 

FÖRENINGSKLÄDER

Allmänt om föreningskläder

Föreningen har tagit fram ett antal olika föreningskläder, främst overaller, dräkter och tröjor. Dessa kan köpas på kansliet, i samband med våra större arrangemang (Familjedagen / Juluppvisningen) eller direkt hos respektive leverantör.

 

I menyn Föreningen/SOL-prylar kan ni hitta mer information om vilka kläder/prylar som finns och var man köper dessa och hur beställningar i förekommande fall ska göras.

 

För gymnaster i våra BoU-grupper har vi inga krav på att man använder sig av föreningskläder vid träning eller uppvisning. (Däremot kan man i ett speciellt uppvisningsprogram få instruktioner från tränaren vilken typ av kläder som ska användas.)

 

Vi ser dock gärna att gymnasterna i de yngre BoU-grupperna använder vår gula föreningsdräkt (samt till den vita tights om man så önskar). På våruppvisningen SOL-flicksdagen är alltid gymnasterna i 5-6 årsgrupperna klädda i gult och/eller vitt varför en gul dräkt med vita tights passar perfekt.

 

För gymnaster i våra tävlingsgrupper gäller speciella regler för klädsel, speciellt i samband med tävlingar eller vid träning i lokaler som man delar med gymnaster från andra föreningar. Läs mer under klädsel för tävlingsgrupper nedan.

 

Man får inte modifiera föreningskläderna genom att t.ex klippa i dem, måla på dem eller på annat sätt förändra dess utseende. Det gäller både tränare och gymnaster.

 

Givetvis får man t.ex lägga upp overallbyxor om det behövs eller göra andra mindre justeringar som inte nämnvärt förändrar klädernas form eller funktion.

Klädsel för tävlingsgrupper

För våra tävlingsgrupper finns vissa regler gällande klädsel när man representerar föreningen vid tävlingar eller på träningar där man delar lokal med andra grupper.

 

Vid tävlingar, uppvisningar och andra officiella sammanhang då man är idrottsklädd så ska vår grön/gula föreningsoverall användas. För tränare går det även bra att som alternativ använda de tränarkläder som föreningen tillhandahåller som t.ex vår gula T-shirt eller någon av de andra föreningskläderna med SOL-logga. Till dessa tröjor ska man helst ha svarta byxor om man inte har tillgång till föreningsoverallen.

 

Vid träning eller på egna läger kan andra typer av overaller, tröjor användas. De ska dock vara hela och välvårdade.

 

Under tävlingsprogrammen så ska man använda de dräkter/tävlingskläder som respektive sektion har bestämt i enlighet med tävlingsbestämmelserna för respektive diciplin.

 

FÖRSÄKRINGAR

Har föreningen några försäkringar?

SOL-flickornas GF har två typer av försäkringar som täcker alla aktiva medlemmar.

 

Mer information om de olika försäkringarna hittar ni nedan.

 

För att försäkringarna ska gälla är det viktigt att alla debiterade avgifter är betalade inom föreskrivna tider.

 

Ta kontakt med kansliet eller gruppens huvudtränare om det är så att det inträffar något som behöver anmälas till försäkringsbolaget.

Basförsäkring

BAS-försäkringen tecknas automatiskt och gäller för alla tränare och aktiva under träning och för resa till och från träningen.

 

Försäkringen täcker bl.a de faktiska kostnaderna vid akut skada som t.ex sjukvårdskostnader.

 

Försäkringen kan även ge ersättning för andra skador som kanske inte visar sig direkt vid skadetillfället, t.ex för tandskador. Det är därför viktig att alltid anmäla alla skador till försäkringsbolaget.

 

Kostnaden för BAS-försäkringen ingår i medlemsavgiften som betalas till föreningen.

Tränings-/tävlingslicens (även kallad trampettlicens)

Alla aktiva som går i en grupp i våra tävlingssektioner ska ha en tränings-/tävlingsförsäkring (ibland även kallad trampettlicens eller tävlingslicens).

 

Detsamma gäller alla gymnaster som går i våra BoU-grupper och som använder trampett på träningen där man tränar på volter eller förövningar till volter.

 

Försäkringen är personlig och behöver bara betalas en gång per säsong (1/10 år 1 till 30/9 år 2) även om man byter grupp eller förening.

 

För aktiva som tävlar i cheerleading tillkommer även en motsvarande försäkring där för att man ska ha rätt att delta på tävlingar sanktionerade av Svenska Cheerleadingförbundet.

 

Mer information om försäkringen finns på försäkringsbolagets hemsida under rubriken Sport/Gymnastik. www.pensum.se.

 

För deltagare som är tillfälliga gäster under t.ex. läger som föreningen anordnar tecknar vi en tilläggsförsäkring motsvarande Basförsäkringen.

Omfattas värdesaker av försäkringarna?

Försäkringarna omfattar enbart personskador!

 

Vi rekommenderar att man inte tar med smycken eller andra värdesaker till träning, tävling eller läger.

 

Med smycken, halsband, ringar, armband etc får man inte träna/tävla p.g.a. av skaderisken för både gymnasten och tränare som passar.

 

Alla smycken/utsmyckningar ska ALLTID tas av helt vid träning. Enda undantagen är små örhängen för nytagna hål som i så fall ska tejpas med kirurgtejp eller annan liknande typ av tejp. Örhängen som hänger nedanför örsnibben kan inte tejpas utan ska tas av.

 

Viktigt! Föreningen eller tränarna ansvarar inte, varken fysiskt eller ekonomiskt, för värdesaker som tas med till träning, tävling, läger eller annan aktivitet i föreningens regi. Det gäller även om någon tränare skulle förvara dessa åt gymnasten under aktiviteten eller om gymnasten, på tränarens uppmaning, måste lägga dessa i en väska/jacka där de senare kommer bort eller skadas.

 

Tar man ändå med värdesaker tas de med på egen risk och bör vara försäkrade genom egen privat hemförsäkring!

 

UPPGIFTSHANTERING (PUL)

Vad godkänner man vid en medlemsansökan?

Genom att sända in medlemsansökan (eller betala debiterade medlems- och träningsavgifter) godkänner medlemmen (eller i de fall medlemmen är under 18 år, målsman) att insända uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Detsamma gäller även för alla tränare/ledare som valt att vara aktiva i föreningen.

 

Man godkänner även att namnuppgifter (förnamn och efternamn), resultat, bilder och annan föreningsanknuten information om medlemmen kan publiceras i vår klubbtidning, i informationsmaterial och på vår hemsida och liknande digitala kanaler samt att de publicerade uppgifterna kan vara kvar där de blivit publicerade även om medlemmen väljer att sluta i föreningen.

SOL-flickorna på Facebook

sol nyheter

sol cupen 2017

Det var lördagen den 18/11 full fart i i Brännkyrkahallen när SOL-cupen i truppgymnastik avgjordes.

Den stora publiken fick se många väldigt fartfyllda och fina program och arrangemanget flöt på väldigt bra hela dagen.

Resultat från de olika klasserna finns på tävlingens egna hemsida: www.sol-cupen.se

tisdag, 21 november 2017 11:39

Resultat från Minicupen i Södertälje

Minicupen 2017

På Minicupen i Södertälje deltog många av våra yngre RG-solisar och det med både bra engagemang och fina resultat.

Ungdoms klass:

1 plats: Katarina Constantinidou( Sol-flickorna )
2 plats: Agnes Persson( Sol-flickorna )
3 plats: Paulina Amarova( Sol-flickorna)

PVU minior klass:

1 plats : Sofia Constantinidou( Sol)
3 plats: Michalina Opuchlik ( Sol)

Duo minior klass:

1 plats: Sofia Constantinidou och Michalina Opuchlik ( Sol)

DTQ ungdomar:

1 plats: Daria Korepov, Arina Parfjonova , Sophie Kadatskaya , Titti Hall ( Sol)

tisdag, 21 november 2017 01:07

Tider på kansliet

kansliet

Onsdagen den 22/11 stänger kansliet 17.00 pga av möte.

Tisdagen den 28/11 öppnar kansliet 14.30 pga av möte.

onsdag, 08 november 2017 18:49

Nya SOL-prylar på Familjedagen

SOL gymnastlinne

SOL mössa

SOL pannband

På familjedagen nu på lördag den 11/11 finns några exemplar av våra SOL-prylar att köpa på plats.

Det nya gymnastlinnet kostar 250:- (finns i storlekarna 1127128, 134/140, 146/152 samt 158/164) och SOL-mössan samt SOL-pannbandet kostar 100:- styck.

Prylarna finns även att beställa via vår webbshop hos Stadium Teamsales och där är priserna några kronor lägre men leveranstiden är upp till 20 arbetsdagar

Se mer på https://www.sol-flickorna.se/sol-profilmaterial-stadium

Under familjedagen går det att betala SOL-prylarna med kort, Swish eller kontanter.

måndag, 30 oktober 2017 23:37

Trupp höstlovsläger i Brännkyrkahallen

Trupp höstlovsläger 2017

Över 70 tränare och gymnaster håller under tre dagar igång lite extra när Truppsektionen arrangerar sitt höstlovsläger i Brännkyrkahallen.

måndag, 23 oktober 2017 13:21

Höstlov vecka 44 - 30/10 -- 5/11 2017

Kansliet


Vecka 44 (30/10 - 5/11) är det höstlov och det innebär att alla träningar som bedrivs i skolgymnastiksalar är inställda eftersom skolorna är stängda.

Grupper som tränar i idrottshallar får stämma av med sina tränare om det är någon förändring av träningstiderna.

Under höstlovet har även kansliet stängt.

Sida 1 av 122
Föreningsinfo
Sponsorer

SOL aktiviteter

2017-11-25

2017-11-25
Cheer showcase

2017-12-16

2017-12-16
Juluppvisningarna

2018-01-20

2018-01-20 - 2018-01-21
Utbildningshelgen vår
2018-01-20
Stars Winter Cup

2018-02-10

2018-02-10
Regiontävling RG

2018-04-09

2018-04-09 16:00 - 22:00
Truppkväll

2018-04-14

2018-04-14
Cheerdagen

2018-04-18

2018-04-18 16:00 - 22:00
Genrep SOL-flicksdagen

2018-04-21

2018-04-21
SOL-flicksdagen

2018-05-19

2018-05-19 - 2018-05-20
SOL-cupen trupp

Sponsorer

verasport logo 600pxl
Stadium Member ger 3% extra till SOL-flickornas GF! Koppla ditt kort nu!
Stadium Member ger 3% extra till SOL-flickornas GF! Koppla ditt kort nu!
Stöd SOL-flickorna - Koppla ditt spelkort till oss!
Stöd SOL-flickorna - Koppla ditt spelkort till oss!
SOL Prenumerera på Bingolotter
SOL Prenumerera på Bingolotter

SOL-flickorna på Facebook

Gymcross på Facebook